De Windvangers gebruikt cookies op haar website om het gebruiksgemak te verbeteren, het gebruik van de website te kunnen analyseren en een social media (Facebook) venster te kunnen tonen. Meer informatie kun je vinden in onze Privacy Veklaring via de button hieronder. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website of door hieronder op de button 'Akkoord' te klikken toestemming voor het gebruik van cookies.

Openingsrit – 27 maart 2011 - door Martin Lammertink

 

Na eeTV_Openingsrit_1n lange en koude winter, mochten we vanochtend weer vanouds onze stalen rossen van stal halen om een prachtige rit met elkaar te gaan beleven. Op het moment dat ik vanmorgen vroeg de eerste meters op mijn motor beleefde, schrok ik nog van de kou! Tjezus, wat had ik koude vingers na het ritje naar het clubhuis toe.

Maar goed; na een lekker bakkie koffie en het moment van de eerste dart van het seizoen, bleek dat Ton Butterman het verslag moest schrijven van vandaag. Echter hij had zijn gouden griffel thuis laten liggen en was niet in staat om een verslag te maken. Toen bleek dat ik mijzelf was vergeten op de lijst te zetten, werd daar meteen dankbaar door Ton een nieuwe huisregel toegevoegd: indien niet op de lijst, dan verslag schrijven. Het is dat jullie het vanaf nu weten…
Nadat er gevraagd werd wie er “achterrijder” wilde zijn, scheurde ik bijna een bovenarmspier finaal af, om mijn vinger omhoog te stekken. Eric Jordans was er vandaag niet bij, dus mijn aspiraties als clubachterrijder moest ik meteen pakken. Nu bleek al wel dat Eric het bijbehorende hesje veel te heet wast, want hij was enorm gekrompen. Voorheen kon ik het hesje nog wel dicht krijgen, maar met wintervoering en wintervet bedekte het hesje niet meer dan mijn rugpand en een klein stukje voorzijde. Dit verklaarde ook waarom iedereen op de kruisingen lang bleef wachten voordat ze wegreden; ze zagen mijn hesje niet.

Wel; eenmaal onderweg kwam de gang er al goed in met zijn allen! Via de onoverkomelijke saaie kilometers van de flevopolder, verlieten we onze provincie via Zeewolde en Nijkerk, om vervolgens de boerenweggetjes op te gaan en daar niet meer vanaf te komen. Heerlijke kronkelweggetjes, mooie bochtjes en prachtige landschappen trokken aan ons voorbij. Voor de openingsrit ook prima weer (het werd inmiddels beetje bij beetje wat warmer) en niets kon onze dag van ons stuk brengen.

Maar zoals de tradities van de openingsritten van de Windvangers veelal bewijzen, kregen we te maken met een typisch gevalletje van pech van een van onze gewaardeerde leden. Na vorig jaar een motor uit een sloot te moeten halen, bleek nu dat de accu van de motor van Wim van Gelder het had begeven. Misschien een kwaaltje van deze Beierse R1150RT, aangezien Ton Butterman deze week ook al een nieuwe accu moest aanschaffen. Als verantwoordelijk achterrijder, heb ik vanzelfsprekend met Wim afgestemd wat te doen. Aan het geluid van de BMW van Wim te horen was echt de accu kapot. Je hoorde alleen het relais tikken en niet genoeg power om de startmotor rond te krijgen. Samen met een gestopte brandweerman geprobeerd Wim zijn motor aan te duwen om zo dan toch verder te kunnen. Na 2700 meter, tegen viaducten op en wind tegen, lukte het ons niet om de motor aan te krijgen. In overleg met Wim toen besloten om alleen verder te gaan met de rit en Wim achter te laten om zodoende op de ANWB te wachten. Met een brok in mijn keel door alle emoties, durfde ik niet achterom te kijken toen ik het stipje Wim steeds kleiner en kleiner wordend in mijn spiegel zag verdwijnen. Ik zat helemaal stuk……tot de volgende afslag. Toen was ik dat gevoel weer kwijt, want de rit die Ton van der Linden had uitgezet was echt genieten! Mijn complimenten, Ton!

TV_Openingsrit_2Na mooie wegen via Barneveld naar Renswoude, kwamen we aan bij de koffiestop en stapten we met zo’n 20 personen dit etablissement binnen. Na achter het glas van de serre allemaal warm te waren geworden, zijn we verder gegaan met de volgende etappe van de route.
Na de koffie namen we afscheid van Wilco, Geert en Tjip die andere besognes hadden deze dag. Na weer anderhalf uur te hebben gestuurd, waarin we erg veel wandelaars, motor- en fietsrijders tegen kwamen, reden we langs en door de Utrechtse Heuvelrug. Plaatsjes als Maarn, Doorn, Driebergen en vervolgens helemaal langs de Lek richting Nieuwegein gereden. Met name op de Lekdijk hadden we veel last van vertraging door recreanten. Aangekomen in Nieuwegein, had Ton een prima restaurant uitgekozen om gezamenlijk te lunchen. Door het mooie weer zat het terras lekker vol en zaten we in het zonnetje onze Italiaanse Bol met Tonijnsalade te verorberen. Deze bol had de omvang van een voetbal en de tonijnsalade was proportioneel duidelijk aanwezig. Prima lunch dus ook!

Na de lunch namen we weer afscheid van een paar mensen en zagen we Nannie en Rene heel sneaky ons terras voorbij rijden en we hebben ze vervolgens niet meer gezien die middag. Net nadat we weer onderweg waren, op de Lekdijk, kregen we een stopteken van een onguur type van een rivaliserende motorgang, die met zijn motor de weg had afgezet. Wat bleek; er kwamen ongeveer 500 Harley Davidson’s in colonne aangereden en deze moesten de weg kruisen met onze route. Oeps, dat duurde wel even dat deze motorgroep volledig voorbij waren. Typisch voor de Harley club was, dat er achter wel een reparatiewagen met motorambulance volgden. Typisch Harley’s dus….

Gedurende deze dag kreeg ik wel steeds meer rugpijn op de motor en zijn de ritten van 300 km in deze fase van het seizoen eigenlijk overlevingstochten. Toen de groep de gelegenheid kreeg om te tanken in Oudewater, besloot ik om de laatste 100 km ook af te haken en via rechte lijn naar huis af te taaien. Omtrent de laatste kilometers moet ik jullie dus schuldig blijven aan een gedetailleerde routebeschrijving, maar ik weet zeker dat de laatste 100 km minstens zo mooi waren als de eerste 210 kilometers.
Het was in ieder geval weer leuk om al onze motoren weer te zien en begonnen te zijn met weer een nieuwe motorseizoen. De leden die vanavond nog een chinese maaltijd met elkaar nuttigen; heel veel plezier en eet smakelijk!

Tot de volgende keer! Groet, Martin Lammertink
Het motorsezoen is weer bijna afgelopen en het weer is best redelijk, dus we staan vroeg op om op tijd bij de club te zijn. We is in dit mijn oudste zoon, die net zijn rijbewijs heeft gehaald en mijn persoontje. Na al mijn goede adviesen heeft hij een Yamaha R6 gekocht. Dus met een vers rijbewijs, 2 weken oud, een nieuwe tweedehands motor, 1 week oud en 100 KM ervaring gingen wij op pad. Na een paar kilometer richting clubhuis kwam het eerste probleempje, een wegomleiding. Ik heb echter een broetje dood aan schijven dus er langs gemanufreerd.Heb ik wel behoorlijk spijt van gehad, want achteraf bleken onze motoren onder de teerspatten te zitten. Wat een elende. Na wat speurwerk van zoonlief op de computer bleek lampenolie het schoonmaakmiddel te zijn. Werkelijk alsof Aladin zelf komt helpen, het gaat er erg gemakkelijk mee vanaf.

Het hele gedoe ten spijt, we kwamen wel lekker op tijd bij de club, schijven moet ik toch. Tjip wierp het pijltje na 20 pogingen in 1 keer op mijn naam.
De opzet van deze rit was,waar we nog niet geweest waren. Ik let onderweg nooit zo goed op. Ik kom dus voor mijn gevoel altijd ergens voor het eerst.Het was iedergeval wel een mooie rit en van de andere hoorde ik wel dat we er inderdaad op veel plekjes nog niet geweest waren. In de ochtend uren was het nog voorzichtig rijden, de wegen waren nog nat en een beetje vies. Maar verder op de dag werd de weg droger en konden we iets meer onbevangen het gas opendraaien.Zeker na de lunch werd het een feestje.

De motoren zijn weer schoon, de tanken zijn weer gevuld. Op naar de volgende rit.

Actueel

Foto's en nieuwe sponsor

De foto's van het kampeerweekend zijn geplaatst op de site. Tevens kunnen we een nieuwe sponsor verwelkomen: Flevo Witgoed BV.  

Vrijdag 1 t/m maandag 4 oktober

 Hotelweekend im Harz (D)

Rob & Annemarie

We gaan naar  ... Lees verder

Zaterdag 16 oktober

 Party Themafeest

Activiteitencommisie

"Bij ons in de Jordaan ... Lees verder

 

 

Zondag 24 oktober

 Toerrit Gelderland

Sander K

Gelderland is ...Lees verder

Facebook